Przeczytałem ostatnio dwie książki, które ze względu na swoją tematykę mogłyby zainteresować forumowiczów, postanowiłem więc, że się podzielę wrażeniami.
Wera Kubicka - "Borderlina"
Opowieść dziewczyny zmagającej się z BPD. Pierwsza wizyta w szpitalu, dramatyczne sytuacje życiowe, cała paleta skrajnych emocji. Z opisu brzmiało intrygująco i właściwie tak do połowy książki faktycznie tak jest. Opowieść wciąga i czekamy na to jak się rozwinie ale to nie następuje. Akcja nagle przyspiesza bez opamiętania. Ważne wydarzenia życiowe zostają ujęte w jedno zdanie, procesu terapeutycznego nie uświadczymy, nie ma też już praktycznie nic o emocjach. Trochę rozczarowuje druga połowa książki. Czyta się szybko i jest króciutka, napisana prostym językiem. Jeśli wpadnie komuś w ręce na przykład w bibliotece to z ciekawości można przeczytać. Szczególnie, że książek o borderline nie ma jakoś szczególnie dużo.
Olga Hund - "Psy Ras Drobnych"
Książka zdobyła w zeszłym roku kilka nagród literackich więc całkiem możliwe, że już o niej słyszeliście. Bohaterka zabiera nas ze sobą w podróż do psychiatryka, pokazuje jak wyglądają tam noce i dni, codzienne życie, relacje z terapeutami, personelem i innymi pacjentami. Książka jest króciutka, w formie pamiętnika, lub też krótkich notatek. Napisana jest za to genialnym językiem, czyta się to jednym tchem i nie można się oderwać. U mnie (i sądząc po opiniach nie tylko u mnie) lektura wywołała totalnie mieszane uczucia, był śmiech (często jednak przez łzy), był smutek, przygnębienie, zrozumienie i współczucie a nawet strach. Szczerze polecam jeśli wpadnie komuś w ręce.
"Bo nie ma we mnie nic i nic nie jestem wart, a czerwień mojej krwi to tylko jakiś żart..."
Wiek: 24 Dołączyła: 23 Cze 2019 Posty: 304 Skąd: Polska
Wysłany: 2019-12-12, 11:11
Olga Hund - "Psy Ras Drobnych"
Zaciekawiła mnie po opisie EvenIfICould
Czyta się szybko, sprawnie łykając strony. U mnie wywołała ona karuzelę emocji, skompresowaną podróż od śmiechu, przez współczucie po smutek. Pozycja wydaje się być oderwana od rzeczywistości, ale moim zdaniem to tylko bardziej do niej pasuje.
<<< Dodano: 2019-12-29, 23:20 >>>
Sue Black - "Co mówią zwłoki"
Pozycję dostałam, więc zaczęłam czytać w ciemno. I szybko się zraziłam. Pierwsze historie o lekcjach anatomii, powrotach do starych, nierozwiązanych spraw, nie porywają. Później jednak opowieści nabierają tempa, odnosząc się do spraw bardziej współczesnych. Książka stanowi zbiór doświadczeń antropologa i (na ile można wierzyć) pokazuje ten zawód od innej strony, niż się wydaje na ogół. Zaintrygowało mnie podejście głównej bohaterki do śmierci, rzeczowe i pełne pewnej fascynacji.
Osobiście odradzam osobom wrażliwym na opisy zbrodni/rozkawałkowanych ciał, ale przy pomijaniu takich fragmentów, nadal pozycja zachowuje swój sens.
Wiek: 28 Dołączyła: 23 Gru 2016 Posty: 3502 Skąd: Polska
Wysłany: 2020-01-02, 15:36
Książkowo ten mój 2019 całkiem fajnie wyglądał. Jak na studenta medycyny znaczy się. Cieszę się, że znalazłam tyle czasu na czytanie/słuchanie audiobooków, bo w poprzednich latach mi się to nie udawało.
Wielu pozycji nie dokończyłam (bo np. na youtubue audiobook nie był w całości albo musiałam już oddać przetrzymywaną książkę ) – zaznaczam je na liście na szaro. Chyba z dwie wymienione zaczęłam już w 2018, gwoli ścisłości. Mogłam coś pominąć.
Fikcyjne:
1. Pan Lodowego Ogrodu, tom III Jarosław Grzędowicz
2. Pan Lodowego Ogrodu, tom IV Jarosław Grzędowicz
3. Krew Elfów Andrzej Sapkowski
4. Maria Stuart Juliusz Słowacki
Związane z psychologią/psychiatrią:
4. Uratuj mnie Rachel Reiland
5. Człowiek o 24 twarzach Daniel Keyes
6. Mama i sens życia Irvin Yalom
7. Stając się sobą. Pamiętnik psychiatry Irvin Yalom
8. Niespokojny umysł Kay Redfield
9. Kobiety, które kochają za bardzo Norwood Robin
10. Dorosłe Dziewczynki z rodzin Dysfunkcyjnych Eugenia Herzyk
11. Biegnąca z wilkami Clarissa Pinkola Estes
Związane z resztą medycyny/z religią/popularnonaukowe:
12. The God delusion Richard Dawkins
13. The Greatest Show on Earth Richard Dawkins
14. The Ancestor's Tale Richard Dawkins
15. The End of Faith Sam Harris
16. Waking up Sam Harris
17. Duchowe życie mózgu M. Kenneth, S. Russell
18. Będzie bolało Adam Kay
19. Stulecie chirurgów Jürgen Thorwald
20. Astrophysics for People in a Hurry deGrasse Tyson Neil
– Where did you go, psycho boy?
– I felt like destroying something beautiful.
A czytał ktoś Ostatnia noc Olivii? Wydaje się być fajna pozycją. Jak ktoś lubi zagadki. Ja czytam i jest bardzo wciągająca. Zaczęłam wczoraj. Nie pamiętam tylko kto ją napisał
W 2019 roku mało książek przeczytałam. W sumie średnio pamiętam jakie.. Na pewno
"Kult" Tomasza Orbitowskiego. Niezła książka. Klimat lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku oddany genialnie. Gawędziarski styl autora robi wrażenie. Myślałam, że to wywiad rzeka, a nie fabuła na bazie faktycznych wydarzeń.
Czytałam też Romana Ingardena "Książeczkę o człowieku", Artura Schopenhauera "O poczwórnym źródle poznania racji dostatecznej", "Psychopatie" Antoniego Kępińskiego (te trzy po raz kolejny, bom psychofanka Antoniego, a pozostałe tak, ku pamięci).
Teraz czytam "Mistykę żydowską" Gershoma Scholema. I King był jakiś.. "Joyland" i "Przebudzenie". Chyba to tyle. Mało...
Edit. "Kobiety, które kochają za bardzo" Norwood Robin. Dzięki Chiroptera za przypomnienie .
Wiek: 39 Dołączył: 28 Sie 2012 Posty: 990 Skąd: świat
Wysłany: 2020-01-05, 03:25
chiroptera napisał/a:
1. Pan Lodowego Ogrodu, tom III Jarosław Grzędowicz
2. Pan Lodowego Ogrodu, tom IV Jarosław Grzędowicz
I jak Ci się to widzi?
Ja się męczyłem z I i z II tomem i właśnie dopiero tomy III i IV dały mi sporo satysfakcji z tej historii. I i II mi się dłużyły, a do tego, ta historia młodego cesarza wydawała mi się taka cliche, pełna znanych schematów i po prostu monotonna.
Wiek: 28 Dołączyła: 23 Gru 2016 Posty: 3502 Skąd: Polska
Wysłany: 2020-01-05, 18:06
aga_myszka, oo, kupiłam właśnie „Pacjentkę” na przecenie, czekam na wolną chwilę.
RobertIslay, przeczytałam I tom w gimnazjum i wtedy mega mi się podobał. Teraz wróciłam po latach i chociaż „dupy nie urywa”, lektura całkiem przyjemna. A wątek młodego cesarza w sumie wciągnął mnie bardziej niż Drakkainena. Najbardziej w książkach podobały mi się te fragmenty oniryczne/surrealistyczne.
– Where did you go, psycho boy?
– I felt like destroying something beautiful.
Bostończycy - Henry James
Mądrość psychopatów - Kevin Dutton
Zemsta ubiera się u Prady - Lauren Weisberger
Botanika duszy - Elizabeth Gilbert
Pocztówkowi zabójcy - J. Patterson, L. Marklund
Śmieć Anioła - John Sack
Łabędź i złodzieje - Elizabeth Kostova
Księżycowy Pałac - Paul Auster
Spowiedź heretyka - Adam Nergal Darski
Trudna droga z piekła - Marilyn Manson, Neil Strauss
Notatki z podróży - Angelina Jolie
Zbrodnie prawie doskonałe. Policyjne archiwum X - Iza Michalewicz
Sprzysiężenie osłów - John Kennedy Toole
Zamieć śnieżna i woń migdałów - Camilla Läckberg
Złota klatka - Camilla Läckberg
Człowiek o 24 twarzach - Daniel Keyes
Detektyw Arrowood - Mick Finlay
Milion małych kawałków - James Frey
Hrabina. Tragiczna historia Elżbiety Batory - Johns Rebecca
Psiego najlepszego - W. Bruce Cameron
Biblia Diabła - Leszek Herman
Wiedźmy Himmlera - Katarzyna Marciszewska
Będzie bolało - Adam Kay
Stulecie chirurgów - Jürgen Thorwald
Niewyjaśnione okoliczności - Shepherd Richard
Wiek: 28 Dołączyła: 23 Gru 2016 Posty: 3502 Skąd: Polska
Wysłany: 2020-02-15, 17:36
Jakoś nie mogę się skupić ostatnio na czytaniu. Ale w styczniu co nieco weszło.
1. Stephen King – Uniesienie, takie 3,5/5. Dość krótka powieść, trochę mało się działo, ale ja styl Kinga uwielbiam i czytałam (słuchałam) z przyjemnością.
2. Tess Gerritsen – Kształt nocy, też 3,5/5. Oczekiwałam thrillera medycznego, a dostałam... historię o nawiedzonym domu z wątkiem BDSM (pisanie pod modę?). Ale Gerritsen nawet z takiej tematyki wybrnęła z klasą. Podobał mi się zwrot akcji na koniec.
3. Stephen Hawking – Teoria wszystkiego, czyli krótka historia wszechświata, 4,5/5. Klasyk. Czuję niedosyt, chcę więcej.
4. Martel Frederic – Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie, przesłuchałam gdzieś do połowy i raczej nie dokończę, bo pozycja-kobyła, a mnie aż tak temat nie interesuje. Porządny reportaż. Jestem pod wrażeniem ogromu pracy dziennikarza. Zostawiam bez oceny.
– Where did you go, psycho boy?
– I felt like destroying something beautiful.
Wczoraj skończyłam czytać e-booka Penelope Bloom Jego przesyłka. Raczej dla rozrywki.
Zaczęłam też Harlan Coben O krok za daleko ale nie zainteresowała mnie na początku.
You know you did me wrong (mmm)
Just one more cup of coffee 'fore I go (mmm)
I know I better stop and cut the show (mmm)
I'll leave you all the memories and go, I'ma go
B.A Paris- Na skraju załamania i Za zamkniętymi drzwiami
You know you did me wrong (mmm)
Just one more cup of coffee 'fore I go (mmm)
I know I better stop and cut the show (mmm)
I'll leave you all the memories and go, I'ma go
Skończyłam Inną duszę Ł. Orbitowskiego. Zorientowałam się, że byłam świadkiem zdarzeń opisanych w książce. Mieszkalam w bloku naprzeciwko miejsca zbrodni. W czasie jej popełnienia byłam w domu. Byłam w podobnym wieku (kilka lat starsza) jak ofiara i morderca. Czuję drętwiejący koniuszek języka. Niepotrzebnie czytałam. Za dużo wspomnień.